Konferencja

Dzięki rekonstrukcji cyfrowej, kino sprzed 40, 50 lat wygląda tak jak współczesne kino, ono się przestało starzeć.

Krzysztof Zanussi

Wędrujący festiwal i kolekcja filmów Martin Scorsese prezentuje: arcydzieła polskiego kina, światowe tournée Dekalogu Kieślowskiego 30 lat po prapremierze czy kolejne zmartwychwstania przedwojennych blockbusterów – wiele było w ostatnich latach spektakularnych sukcesów polskiej rekonstrukcji filmowej. W listopadzie 2017 polscy i zagraniczni eksperci będą mieli szansę wymienić się doświadczeniami podczas FiRe – pierwszej międzynarodowej konferencji o cyfrowej rekonstrukcji filmów.

W konferencji, odbywającej się w dniach 9-10 listopada 2017 r., weźmie udział czołówka specjalistów od cyfrowej rekonstrukcji i digitalizacji dzieł filmowych z Polski, Włoch, Francji, Niemiec, Czech, Szwecji, Izraela czy USA: operatorów, producentów, ekspertów rekonstrukcji dźwięku, a także dyrektorów najważniejszych festiwali prezentujących filmową klasykę. Dwa dni debat o dobrych praktykach, najistotniejszych wyzwaniach i przełomowych technologiach zwieńczy premiera najnowszego zrekonstruowanego arcydzieła.

Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce na rozmowę o rekonstrukcji niż Warszawa. Nie tylko ze względu na działających tu operatorów, kolorystów czy producentów, ale i kontekst przestrzeni: miasto niemal całkowicie zniszczone podczas wojny, a następnie odtworzone z gruzów. Podczas odbudowy trzeba było odpowiedzieć sobie na wiele pytań podobnych do tych, jakie stają przed rekonstruktorami filmów: czy odbudowywać perfekcyjnie? Czy poprawiać błędy oryginalnych budowniczych i urbanistów? Jakie ślady zniszczeń pozostawić, a jakie zniwelować?

Organizatorem Fi:Re jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Obrady odbywać się będą po polsku i angielsku, z tłumaczeniem symultanicznym.